مقالات

آشنایی با چهار نظام و کاربرد آن در دستگاه تراشکاری

آشنایی با چهار نظام و کاربرد آن در دستگاه تراشکاری

آشنایی با چهار نظام و کاربرد آن در دستگاه تراشکاری

دستگاه تراشکاری از بهترین و رایج‌ترین ابزارهای ساخت بشر است که از آن برای ساخت پیچ، مدور، شفت، بادامک و سایر قطعاتی از این‌قبیل، استفاده می‌کنند. دستگاه تراش با عمل سوراخ کردن یا تراش دادن قطعه‌ای به وسیله چرخاندن آن روی محور خود، باعث می‌شود فرایندهایی مانند کف تراشی یا شیار زنی پدید شوند. این دستگاه از اجزایی مانند محور اصلی، گیربکس، ریل، جعبه دنده، موتور برقی، سیستم خنک کننده، تابلو برق، دستگاه مرغک، اهرم کلاچ، قوطی حرکت، کلید روشن و خاموش و گیره بندی یا ابزار سه نظام و چهار نظام تشکیل شده که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این اجزا چهار نظام است که در این مطلب به آشنایی با این قطعه می‌پردازیم.

آشنایی با دیگر محصولات تراشکاری ابزار آرسس : الماس تراشکاری و اینسرت

آشنایی با ابزار چهار نظام تراشکاری

متوجه شدید که قطعه چهار نظام از قطعات مهم و پرکاربرد دستگاه تراشکاری است که برای بستن قطعه‌های چهارگوش، گرد، استوانه‌ای و حتی چندضلعی کاربرد دارد. نام دیگر قطعه چهار نظام در صنعت چوک است و برای متصل کردن آن به دستگاه تراشکاری از پشتی سوار استفاده می‌شود. هنگام تراشکاری به دلیل حرکت دستگاه و لرزش زیاد قطعه و همچنین فشار بالای وارد شده به آن نمی‌توان به خوبی قطعه را نگه داشته یا آن را کنترل کرد؛ در نتیجه این احتمال وجود دارد که قطعه حین تراش بیفتد یا خراب شود. با ورود قطعات گیره بندی چهار نظام و سه نظام این مشکل دیگر حل شده و تراشکار روی قطعه تراشکاری شده حین کار ، کنترل بیشتری دارد.

آشنایی با ابزار چهار نظام تراشکاری و ابعاد آن

قطعه سه نظام و چهار نظام

قطعه سه نظام قطعه‌ای است دارای سه فک متحرک که فقط قادر است قطعات دایره‌ای شکل را تغییر دهد؛ به این دلیل که از استحکام لازم در مقابل نیروهایی نظیر نیروی برشی و لرزشی  برخوردار نیست. به همین دلیل از سه نظام در برش قطعات چند ضلعی همراه با ابزار چهار نظام به منظورجلوگیری از احتمال رها شدن یا از کنترل خارج شدن قطعه از دستگاه به کار برده می‌شود. اما قطعه چهار نظام در بازار به دو شکل موجود است که در شکل اول به روش استفاده از مکانیزم ارشمیدس، هر چهار فک این قطعه به صورت هم‌زمان با یکدیگر بسته و باز می‌شوند و برای قطعات نامتقارن از آن استفاده می‌شود. شکل دوم چهار نظام نیز هر یک از چهار فک آن به طور مستقل باز و بسته شده و می‌توان از آن برای گیره‌بندی قطعات نامتقارن و دادن موقعیت جدیدی جدا از موقعیت مرکز مسیر استفاده کرد.

یکی دیگر از ابزار های لازم و ضروری در تراشکاری الماس برش می باشد

آشنایی با ابزار چهار نظام تراشکاری: ساختار کلی چهار نظام خراطی

درباره ساختار این ابزار باید بگوییم در قسمت جلویی آن دایره‌های هم محور قرار دارد که برای قرار دادن قطعات در مرکز چهار نظام کاربرد دارند. جنس فک نگهدارنده چهار نظام نیز از فولاد سخت است که از یک سطح بیرونی و سه سطح داخلی برخوردار است و در ساختار چهار نظام به حالت 90 درجه قرار دارد. به مجموعه‌ای از چند تا فک چهار نظام اصطلاحاً پارچه گفته می‌شود. سطح بیرونی فک‌ها برای نگه‌داشتن اجسام و قطعات  بزرگی کاربرد دارد که سازه شان از چهار نظام بیشتر است. جنس بدنه چهار نظام نیز به طور معمول در صنعت ، از چدن است ولی در برخی موارد به دلیل دقت بالا و مقاومت و سرعت بیشتر فولاد آهنگری شده، از فولاد نیز برای ساخت آن استفاده می‌شود.

آشنایی با ابزار چهار نظام تراشکاری و ابعاد آن

قطعه چهار نظام معمولاً در اندازه‌های مختلفی بین محدوده 80 تا 1259 mm تولید می‌شود؛ اما چهار سایز استاندارد چهار نظام که در بازار عرضه می‌شود عبارت‌اند از:

  • 3 اینچی: 80 میلی‌متر
  • 4 اینچی: 100 میلی‌متر
  • 5 اینچی: 125 میلی‌متر
  • 6 اینچی: 160 میلی‌متر

قطعه چهار نظام را برندهای مختلفی در سراسر جهان تولید می‌کنند که کشورهای آلمان، چین و لهستان از جمله کشورهای تولید کننده چهار نظام هستند. برندهای سانو، لنگر، بایسون، توس و ورتکس نیز در میان سایر برندهای تولیدکننده چهار نظام معروف‌ترین و بهترین برندها هستند.

از زیر مجموعه های الماس تراشکاری و اینسرت می توان به الماس آلومنیوم تراش اشاره کرد .

آشنایی با ابزار چهار نظام تراشکاری و کاربرد آن در تراشکاری

احتمالاً متوجه شدید که چهار نظام و سه نظام قطعه‌ای نگهدارنده هستند. چهار نظام نیز در تراشکاری برای نگه‌داشتن قطعات و اجسام ناموزون کاربرد دارد و همان‌طور که گفته شد در شکل دوم آن می‌توان هر یک از چهار فک آن را برای تراش یک قطعه مختلف به طور مستقل تنظیم و استفاده کرد. اگر مرکز جسم هدف اصلی تراشکاری نباشد، این قطعه می‌تواند هر نقطه دیگری از جسم را به عنوان مرکز جدید تعیین کرده و شروع به تراشکاری کند. هدف اصلی از تولید چهار نظام برای اجسام نامتقارن و وسیع است و با قدرت زیاد خود از رها شدن قطعه هنگام تراشکاری جلوگیری می‌کنند. به طور کلی ابزار چهار نظام برای قطعات سنگین و بزرگ ، قطعه‌ای پرکاربرد به حساب می‌آید. از ویژگی‌های مثبت این قطعه می‌توان به وجود چهار پیچ جهت باز و بسته کردن و تنظیم فک‌ها در این ابزار اشاره کرد.

تفاوت ابزار سه نظام و چهار نظام تراشکاری

تفاوت ابزار سه نظام و چهار نظام تراشکاری

برای خرید سه نظام و چهار نظام باید به تفاوت‌های عملکردی این دو ابزار توجه کرده و هر کدام که با کار شما متناسب است را انتخاب کنید:

  • به طور کلی ابزار چهار نظام در صنعت و نجاری نسبت به ابزار سه نظام کارایی و کاربرد وسیع‌تری دارد.
  • از نظر حرکت فک‌ها یا دندانه‌ها ابزار سه نظام و چهار نظام با یکدیگر تفاوت دارند به همین دلیل سه‌نظام برای تنظیم هماهنگ مناسب است؛ ولی ابزار چهار نظام برای تنظیم به حالت مجزا کاربرد دارد.
  • گیره‌های ابزار سه نظام برش‌های با عمق کمی ایجاد می‌کنند؛ اما ابزار چهار نظام از گیره‌های با قدرت ایجاد برش‌هایی با عمق زیاد برخوردار است.
  • ابزار سه نظام تنها می‌تواند اجسام را در مرکز دستگاه تراش دهد؛ اما در ابزار چهار نظام هیچ محدودیتی برای برش جسم در هر مرکزی وجود ندارد.
  • ابزار چهار نظام برای برش‌های محوری کاربرد داشته و در نهایت نتیجه تراش را بهتر می‌کند.
  • ابزار سه نظام معمولاً برای اجسام سنگین استفاده نمی‌شود درحالی که ابزار چهار نظام مناسب اجسام بزرگ و سنگین است.
  • در مورد قدرت دو این ابزار باید بگوییم که قدرت نگهداری ابزار سه نظام از چهار نظام بسیار کمتر است و چهار نظام در تراشکاری توانایی بیشتری دارد.
  • ابزار سه نظام پس از تراشکاری جسم را به شکل منطقم و دقیق مانند دایره و استوانه در می‌آورد؛ اما چهار نظام قادر است جسم را به هر شکل نامتقارنی درآورد.
  • در ابزار چهار نظام برای کنترل هر یک از 4 فک، چهار کلید قرار داده شده؛ ولی در ابزار سه نظام تنها دو کلید برای کنترل فک‌ها وجود دارد که یک کلید به صورت واحد عمل کرده و کلید دیگر ، کلید اصلی برای باز و بسته فک‌ها بوده و برای کنترل فک‌ها کاربرد دارد.

 مشاهده برخی محصولات تراشکاری و اینسرت ابزار آرسس : الماس CBN و الماس PCD

قیمت ابزار چهار نظام به چه عواملی بستگی دارد؟

حال که با چهار نظام و کاربرد آن در تراشکاری آشنا شدید باید بدانید قیمت این ابزار در بازار تحت چه عواملی متغیر است. این عوامل تأثیر گذار بر قیمت چهار نظام عبارت‌اند از:

  • اولین عاملی که بر قیمت ابزار چهار نظام مؤثر است، نوسانات ارز و دلار است.
  • مدل انتخابی ابزار چهار نظام نیز بر قیمت آن اثرگذار است و هر چه مدل انتخابی شما باکیفیت‌تر و از برند معتبری باشد، قیمت آن نیز بیشتر است.
  • عامل دیگری که بر قیمت چهار نظام مؤثر است قطر محصول است که با افزایش قطر آن قیمت نیز بالا می‌رود.
  • قیمت این ابزار بسته به نوع مواد اولیه در ساخت نیز متفاوت است.
  • به طور کلی قیمت ابزار چهار نظام از ابزار سه نظام بیشتر است؛ چراکه کارایی، کیفیت و قدرت چهار نظام بیشتر است.

جمع‌بندی

هر تراشکاری برای اینکه بتواند قطعه‌ای را به خوبی و به بهترین نحوه خود برش دهد به ابزار چهار نظام نیاز دارد و این ابزار از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای تراشکاری به حساب می‌آید. برای خرید این قطعه باید توجه داشته باشید حتماً باید ابزاری که می‌خرید اصل و باکیفیت باشد تا نتیجه تراش شما نیز مطلوب باشد. برای خرید ابزار چهار نظام می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه کنید و محصولات متنوع ما را مشاهده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *